آلژرى نسبت به سم زنبور
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

واکنش هاى آلرژى نسبت بهنیش زنبوربسیار شایع است. خطرناک ترین وعمده ترین عاملآلرژى، نیش زنبورهاى وحشى است و آلرژى نسبتبهزنبورعسلکه بیشتر در میان زنبورداران دیده مى شود در رده دوم قرار مى گیرد.براىبروز آلرژى لازم است فرد یک بار به وسیله زنبور وحشى یا زنبور عسل گزیده شود، و سپسحداکثر تا ۶ هفته وقت مى گیرد تا حساسیت به وجود آید. بنابراین در اولین گزش آلرژىرخ نمى دهد. زنبورهاى وحشى مى توانند چندبار انسان را بگزند، در حالى که زنبورهاىعسل هنگام نیش زدن، نیش خود را در پوست به جاى مى گذارند و بلافاصله مى میرند.

در اغلب موارد نیش زدن زنبور باعثتورمودرددر محل به خاطر یک واکنش سمى غیرحساسیتىبه زهر زنبور مى شود. واکنش هاى حساسیتى به نیش زنبور ممکن است خفیف باشد و با دردو قرمزى موضعىپوستهمراه باشد. در عین حال ممکن استواکنشى عمومى تر به همراه تورم،
کهیرو قرمزى باشد کهدومفصلرا در برمىگیرد.در موارد شدیدتر ممکن است کل بدن دچار تورم شود،تورم عروقىمنتشرشده ، اشکال تنفس وآنافیلاکسىشدید باشوکو سقوطفشار خونبه وجود مى آید. واکنش آلرژى نسبتبه سم زنبور در طول ده دقیقه پس از گزیده شدن به وجود مى آید.

واکنش هاىشدید حساسیتى تهدید کننده حیات در افراد داراى آلرژى شدید، در افراد مسن، درافرادمبتلا به بیمارى هاى
قلبى و عروقى و در موارد گزشهاى متعدد ممکن است روى دهد.در موارد واکنش هاى خفیف به سم زنبور تنها مصرف قرص هاىآنتى هیستامینکافى است، در حالى که درموارد واکنش هاى شدیدتر یا آنافیلاکسى ممکن است احیاى بیمار به تزریقآدرنالین، آنتى هیستامین، قرص هاى خوراکىکورتونو تزریقسرمنیاز داشته باشد.همه افرادى که به نیشزنبور آلرژى دارند باید دستبندهاى هشدار پزشکى (که وجود حساسیت بر روى آن ثبت شدهاست) و نیز یکسرنگخودکار تزریق آدرنالین همراه داشتهباشند.با استفاده تست خراش پوستى مى توان آلرژى فرد به سم زنبور وحشى یا عسل راتشخیص داد. متأسفانه این تست به اندازه تست ها براى مواد آلرژى زاى تنفسى دقیقنیست.

پیشگیرى از آلرژى به سم زنبور :
·         در تابستان ها از محل هایى که زنبورهاى وحشى در آنها فراوانند، به خصوص محل هاىپیک نیک، آشغالدانى ها و مکان هاى صرف غذا دورى کنید.
 
·         در بیرون از خانه از نوشیدن مایعات شیرین و چسبناک خوددارى کنید.
 
·         اگر زنبورى به شما نزدیک مى شود، وحشت زده نشوید، به جاى این که بى حرکتبایستید یا به آرامى از او دور شوید، با زدن ضربه اى او را بکشید.
 
·         هرگز پس از نیش زنبورورزشنکنید یا حمام داغنگیرید چرا که ممکن است واکنش به سم زنبور تشدید شود. اگر به کسى برخوردید که دچارآلرژى شدید (آنافیلاکسى) شده است، فوراً کمک خبر کنید، احیاى قلبى و ریوى انجامدهید و در صورت امکان به او آدرنالین تزریق کنید.

روش هاى حساسیتزدایى از آلرژى نسبت به سم زنبور بسیار مؤثر هستند. در این روش درمانى تزریق هایىبراى حساسیت زدایى در یک دوره ۳ تا ۵ ساله انجام مى شود که معمولاً به بهبودى کاملآلرژى منجر خواهد شد. این درمان باید تنها در کلینیک هاى تخصصى آلرژى انجام شود چراکه ممکن است واکنش هاى شدیدى در هنگام تزریق به وجود آید.




:: بازدید از این مطلب : 1636
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: